آموزش تولید محتوا

حرف‌ همیشه روی کاغذ نیست و یا قرار نیست همواره بر زبان جاری شود. گاهی مقاصد و مفاهیم مختلف در لباس تولید محتوا شکل و ظاهر متفاوتی به خود می‌گیرند و از درگاه دیگری به سمع و نظر مخاطب می‌رسند. در دنیای واقعی بسته به خوش‌صحبت بودن یا کم‌حرف بودن افراد کمیت و کیفیت نوع ارتباطی که در اجتماع شکل می‌گیرد نیز متفاوت است؛ اما در دنیای وب و جایی که تولید محتوا دست و زبان و حتی قلب افراد می‌شود چاره‌ای نیست جز این که به تولید مطالب منحصربه فرد و باکیفیت فکر کنیم. مطالبی که راه ارتباطی پایدار و باثباتی بین ما و مخاطب شکل می‌دهند.

تولید محتوا بخش جداناشدنی فرآیند مدیریت سایت و در سطوح بالاتر سئو و بهینه‌سازی وب سایت برای گوگل است. بر خلاف تصور بسیاری که به محتوا بها نمی‌دهند، مدیریت صحیح این بخش بسیار سرنوشت‌ساز است. به علاوه با این که ظاهر محتوا غلط‌انداز بوده و ممکن است تصور شود به اندازه‌ ارتباط کلامی نمی‌توان با استفاده از آن مشتری را ترغیب کرد.

فرآیند تولید محتوا می‌تواند بین ۶۰ تا ۹۹/۹۹ درصد تاثیرگذار واقع شود! به شرط این که بدانیم چگونه تولید محتوا کنیم، کلمات تاثیرگذار را انتخاب کرده و با استفاده از آن‌ها طوری مخاطب را در آغوش بکشیم که تصور شود در دنیای واقعی در حال گفتگو با او هستیم!

چگونه تولید محتوا کنیم؟

تعیین استراتژی‌های تولید محتوا قبل از شروع

سایت راه‌اندازی شده است ولی خبری از محتوا نیست؛ دقیقا مثل زمانی که یک جعبه‌ی شیک و زیبا تهیه کرده‌اید اما هنوز نمی‌دانید قرار است چه چیزی در آن قرار دهید. این جا است که باید به یک سری سوال اساسی پاسخ دهید:

محتوای ما با چه عنوان و در ارتباط با چه مسائلی تولید می‌شود؟

رقبای ما در چه جایگاهی قرار دارند و محتوای سایت آن‌ها در چه سطحی قرار گرفته است؟

برنامه‌ی انتشار محتوا به چه صورت باشد که به رشد سایت کمک کند؟

چه کسی قرار است مسئولیت تولید و تنظیم محتوا را بر عهده بگیرد؟

تمام فاکتورهای ذکر شده گام اول در مسیر تولید محتوا را تشکیل می‌دهند. اگر هنوز هم می‌خواهید بدانید چگونه می‌توانید  محتوا تولید کنید به مراحل بعدی توجه نمایید.

درک نیازهای مخاطبان پیش از شروع تولید محتوا

محتوا هر چه که باشد و هر زمانی که تولید شود برای یک نفر است: مخاطبی که به صورت خاص  یا اتفاقی وب سایت شما را دنبال می‌کند بلکه از این بازدیدهای گاه به گاه مطلبی عاید او شود.

برای شروع نگارش محتوا اولین چیزی که باید بدان توجه کنید نیاز کاربری است که می‌خواهد قدم به قدم با شما در مطالعه‌ مطلب پیش‌ برود. برای درک ساده‌تر این موضوع می‌توانید خودتان را در کنار کسی تصور کنید که می‌خواهد خط به خط مطلب را بعد از این که توسط شما نوشته می‌شود بخواند. چه دیدگاهی از خواندن این خط، این پاراگراف یا به طور کلی متن خواهد داشت؟

واژه‌ها در طول تولید محتوا خواه ناخواه بالغ می‌شوند!

جمله‌ی کلیشه‌ای “به زبان کاربر بنویسد” تکراری‌تر و بی‌اثرتر از آن چیزی شده است که بخواهیم درباره‌ی آن بحث کنیم. دیگر هر کسی به خوبی می‌داند که به زبان ساده و قابل‌فهم نوشتن بهتر از سایر ادبیات‌ جواب می‌دهد؛ اما با ناپختگی و خامی برخی از واژگان بچگانه‌ای که به ذهنمان می‌رسند و فقط قابل فهم هستند اما نباید در متن رسمی به کار گرفته شوند چه کنیم؟

منظور از زبان کاربر در تنظیم محتوا زبان مادری و مسئله بومی‌سازی معروف نیست؛ بلکه گاهی باید خودتان زبان جدیدی اختراع کنید که کاربر حتی بدون خواندن جز به جز و با مطالعه‌ یک خط بتواند صاحب این قلم خوش‌لحن را شناسایی کند.

در طول تنظیم محتوا واژگانی که به ذهنتان می‌رسند در کمال ناباوری و به مرور زمان پخته می‌شوند. این روند خیل سریع اتفاق نمی‌افتد و به تکرار و تمرین شما نیاز دارد؛ اما مطالعه‌ی زیاد و آشنایی با سبک نوشتار وب ‌سایت‌های رقیب با همراهی کمی ذوق و قریحه‌ی ذاتی نویسنده کافی است تا به مرور زمان کلماتی که در ابتدا بچگانه به نظر می‌رسیدند با واژگان رسمی‌تر و سنگین‌تر جایگزین شوند.

ارزیابی تولید محتوا از دید کاربران

ROI یا نرخ بازگشت سرمایه در همه‌ی امور تجاری از جمله بازاریابی محتوا نیز مطرح است؛ خصوصا وقتی که خودتان درگیر نیستید و از خدمات تولید محتوای راسا استفاده کرده‌اید.

آنالیز نرخ بازگشت سرمایه در کنار بازخوردهای کاربران راهنمای خوبی است تا بدانید استراتژی اولیه در این مسیر جوابگو بوده یا به زودی لازم است استراتژی نگارش محتوا خود را عوض کنید. بد نیست بدانید بازخوردهای مخاطبان در دنیایی که شبکه‌های اجتماعی و وب سایت‌ها به هم گره خورده‌اند فقط نظرات مستقیم آن‌ها نیست. میزان به اشتراک‌گذاری مطالب تا بازدیدهایی که روزانه دریافت می‌شود و منجر به سودآوری می‌شوند از جمله فاکتورهایی هستند که در ارزیابی محتوای تولید شده به ما کمک می‌کنند.

بعد از تولید محتوا به فکر ارتقا آن باشید

نگارش محتوا پایان راه نیست؛ بلکه شروع مسیری است که به صورت مداوم به سرکشی و التفات شما نیاز دارد. هر مطلب (متنی، ویدیویی یا پادکست) که تولید می‌شود به مرور زمان به ارتقا یا ویراستاری نیاز دارد. این ویراستاری سطوح مختلفی را شامل می‌شود:

ویراستاری ظاهری: ویرایش مطالب شامل برطرف کردن خطاهای نگارشی، املایی و تایپی تا برطرف کردن اشتباهات ساختاری جملات می‌باشند. در این مرحله نویسنده به خوبی می‌تواند خطاهایی که زمان انتشار مطلب از آن غافل بوده است را ردیابی کند. مثلا زبان متن از ابتدا نوشتاری بوده و در اواسط متن با بیانی عامیانه ناگهانی عوض شده است. یا این که در یک محتوای انگلیسی زبان به بزرگی با کوچکی حروف توجه نشده است. همچنین ممکن است حقایق موجود با آن چه که در مطلب گفته شده مغایرت داشته باشد و لذا نویسنده به ویرایش آن نیاز داشته باشد.

به روزرسانی محتوا: هر محتوا به مرور زمان با داده‌های جدید به روز می‌شود. مثلا وقتی که درباره‌ی هزینه تولید محتوا می‌نویسیم باید در نظر داشته باشیم که این هزینه ممکن است به مرور زمان و تحت تاثیر فاکتورهای مختلفی تغییر یابد. بنابراین مطلبی که تحت عنوان هزینه تولید محتوا منتشر شده است باید با اطلاعات تازه‌تر به روز شود. حتی در برخی از موارد نویسنده‌ی متن به بازبینی مطلب قدیمی می‌پردازد و احساس می‌کند ادبیات به کار رفته در آن مطلب برای زمان حال قابل قبول نیست. لذا به به روزرسانی محتوا می‌پردازد.

5/5
Share on whatsapp
Share on pinterest
Share on google
Share on facebook

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *