بازاریابی دیجیتال چیست ؟

بازاریابی دیجیتال که با نام های دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی هم شناخته می شود، به تمامی فعالیت های بازاریابی گفته می شود که با استفاده از ابزار دیجیتال یا در فضای اینترنت صورت می گیرد.

در سال‌های اخیر حوزه‌های تجاری مختلف، برای ارتباط با مشتریان فعلی و آینده خود از انواع کانال‌های دیجیتالی مانند موتورهای جستجوگر، شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت ها و آدرس ایمیل‌ها بهره گرفته‌اند. گفتنی است این روش‌ها با سرعتی بسیار بالاتر از بازاریابی سنتی و آفلاین منجر به توسعه کسب‌وکارها در صنایع مختلف شده است.بازاریابی خود شامل سه بخش بازارشناسی، بازارسازی و بازارداری است که برای اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله بازاریابی چیست مراجعه کنید.شاید کمی عجیب به نظر برسد اما هنوز نیز با توجه به نحوه دسترسی به اینترنت، تعداد افراد آنلاین در سطح دنیا روز به روز در حال افزایش است. بنا به گزارش  محققان این حوزه، استفاده ثابت از اینترنت در میان بزرگ‌سالان در 3 سال گذشته، 5 درصد افزایش داشته و این افزایش در نحوه خریدوفروش مردم نیز نسبت به گذشته تغییرات محسوسی ایجاد کرده است، تا جاییکه می‌توان گفت روش‌های بازاریابی آفلاین یا سنتی دیگر مانند گذشته نمی‌تواند مؤثر واقع شوند.

به‌طور کلی بازاریابی، در مورد ارتباط با مخاطب در مکان و زمان مناسب تعریف شده است، اما امروزه با توجه به گسترش اینترنت، شما برای بازاریابی، نیازمند برقراری ارتباط با مخاطب در جایی هستید که بیشترین زمان خود را سپری می‌کند، یعنی همان فضای اینترنت.

بازاریابی دیجیتال چگونه تعریف می‌شود ؟

دیجیتال مارکتینگ در واقع استفاده از چندین تاکتیک و کانال ارتباط دیجیتالی برای برقراری ارتباط با مشتریان در فضایی است که بیشترین وقت خود را در آن به صورت آنلاین سپری می‌کنند. در واقع از وب‌سایت تجاری گرفته تا انواع تبلیغات دیجیتالی، بروشورهای آنلاین و … همه به‌نوعی زیر مجموعه بازاریابی دیجیتال به‌حساب می‌آیند.

تاکتیک‌های بازاریابی دیجیتال و نمونه‌های آن چیست ؟

طبق تعاریف موجود بهترین بازاریاب دیجیتال کسی است که تصویر واضحی از کمپین‌های بازاریابی دیجیتال مناسب، برای پشتیبانی از اهداف شرکت یا سازمان داشته باشد. همچنین باید بتواند با توجه به اهداف استراتژی بازاریابی خود، کمپین‌های هرچه بزرگ‌تری را از طریق کانال‌های رایگان و پولی موجود، مدیریت و پشتیبانی کند.به‌عنوان نمونه در هر شرکتی، یک بازاریاب محتوا می‌تواند چندین مطلب و مقاله، برای جذب مشتری از یک کتاب الکترونیکی جدید ایجاد کند. به دنبال آن بازاریاب شبکه‌های اجتماعی آن شرکت نیز می‌تواند این محتوای تولید شده را از طریق پست‌های رایگان و پولی در حساب‌های شبکه‌های اجتماعی آن کسب و کار منتشر کند. در بعضی مواقع نیز متخصصان ایمیل مارکتینگ می‌توانند با طراحی یک کمپین ارسال ایمیل، برای کسانی که کتاب دیجیتالی مذکور را دانلود کرده‌اند، اطلاعات بیشتری در مورد شرکت ارسال کنند. کمی جلوتر با بازاریاب‌های دیجیتالی بیشتر آشنا خواهید شد.

تاکتیک های بازاریابی دیجیتال

1-سئو (SEO) یا بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو

سئو در واقع به فرآیند بهینه‌سازی وب‌سایت شما برای کسب بالاترین رتبه در صفحات نتایج موتورهای جستجو مثلا گوگل  گفته می‌شود. در نتیجه کسب این امتیاز، ترافیک رایگان دریافتی به سمت وب‌سایت شما افزایش پیدا خواهد کرد. کانال‌هایی که از این تاکتیک سود می‌برند عبارت‌اند از:

وب‌سایت‌ها

بلاگ‌ها

اینفوگرافیک‌ها

2-بازاریابی محتوا

اصطلاح بازاریابی محتوا، در حقیقت به معنای تولید محتوا و ارتقا ارزش‌های آن است. هدف این کار افزایش آگاهی از برند، افزایش ترافیک و تولید مشتری راغب است. کانال‌هایی که می‌تواند نقش مهمی در استراتژی بازاریابی محتوا داشته باشند عبارت‌اند از:

پست‌های وبلاگ

کتاب‌های الکترونیکی و گزارش‌های راهنما

اینفوگرافیک‌ها

بروشور و کتاب‌های راهنما

3-بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی برند و محتوای شما از طریق شبکه‌های اجتماعی تبلیغ می‌شود. در واقع این روش موجب شناخته شدن بیشتر برند شما، افزایش ترافیک سایت و تولید مشتری راغب برای کسب‌وکارتان خواهد شد. کانال‌های موجود برای به‌کارگیری این روش عبارت‌اند از:

اینستاگرام

فیس‌بوک

توییتر

لینکدین

پین ترست

تلگرام ( البته تلگرام شبکه اجتماعی نیست و یک پیام رسان است، ولی در ایران جز شبکه های اجتماعی محسوب می شود)

4-پرداخت به ازای کلیک یا PPC

این روش یکی از روش‌های هدایت ترافیک به سمت وب‌سایت شما است. در این روش به ازای هر بار کلیک بر روی تبلیغ شما، باید هزینه‌های پرداخت شود. از رایج‌ترین انواع این مدل تبلیغ می‌توان به گوگل ادووردز ( Google Adwords ) اشاره کرد که با قرار دادن لینک تبلیغ شما در بخش‌های مهمی از صفحات نتایج موتور جستجوگر گوگل، آن را در معرض دید قرار داده و به ازای هر کلیک بر روی لینک، برای شما هزینه‌ای در نظر گرفته خواهد شد. کانال‌های دیگری که می‌توان به این روش تبلیغ کرد عبارت‌اند از:

Paid ads در فیس‌بوک

Promoted Tweets در توییتر

Sponsored Messages در لینکدین

5-بازاریابی معرف یا افیلیت مارکتینگ

در این نوع بازاریابی که مبتنی بر عملکرد تعریف می‌شود، شما به ازای دریافت پاداش، محصول و یا خدمات دیگران ( عموماً شرکای خود) را تبلیغ می‌کنید. کانال‌های مجود برای این کار عبارت‌اند از:

YouTube Partner Program برای تبلیغات ویدیوی

انتشار این نوع لینک‌های تبلیغاتی در حساب کاربری شبکه‌های اجتماعی

6-بازاریابی همسان (Native Advertising)

این نوع بازاریابی به تبلیغاتی اشاره می‌کند که در اصل به‌صورت محتوا و با همان ویژگی‌ در کنار دیگر محتوای رایگان ارائه می‌شود. پست‌های BuzzFeed  نمونه خوبی از نوع تبلیغات هستند، با این وجود عموم مردم تبلیغات شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک و اینستاگرام را در زمره این روش بازاریابی قرار می‌دهند.

7-اتوماسیون بازاریابی

به هر نرم‌افزاری که به انجام خودکار عملیات بازاریابی به شما کمک کند، اتوماسیون بازاریابی گفته می‌شود. بسیاری از بخش‌های بازاریابی می‌توانند وظایف تکراری و دستی خود را، از طریق این نرم‌افزارهای خودکار  انجام دهند. برخی از این وظایف عبارت‌اند از:

ارسال خبرنامه‌های ایمیلی

برنامه‌ریزی پست‌های شبکه‌های اجتماعی

به‌روزرسانی لیست تماس

امور مرتبط با مشتریان

گزارش‌گیری و پیگیری روند کمپین‌ها

8-ایمیل مارکتینگ بازاریابی ایمیلی

ایمیل مارکتینگ یکی از روش‌هایی است که شرکت‌ها برای برقراری ارتباط با مخاطب خود از آن استفاده می‌کنند. این روش می‌تواند برای تبلیغ محتوا، اطلاع‌رسانی در مورد تخفیف‌ها، رویدادها و در نتیجه هدایت افراد به سمت وب‌سایت مفید واقع شود. برخی از انواع ایمیل‌هایی که در بازاریابی ایمیلی ارسال می‌شود در ادامه فهرست شده است:

اشتراک ایمیل‌های خبری وب‌سایت

ایمیل‌های پیگیری برای بازدیدکنندگانی که از وب‌سایت دانلود داشته‌اند

تبلیغات تعطیلاتی برای اعضای وفادار

نکات آموزشی و سری ایمیل‌های مشابه برای پرورش مشتریان

9-روابط عمومی آنلاین

روابط عمومی آنلاین یا Online PR، به‌نوعی نحوه تأمین رضایت و ایجاد روابط مناسب با مخاطبینی است که از طریق کانال‌های آنلاین مانند نشریات دیجیتالی،  بلاگ‌ها و دیگر وب‌سایت‌های مبتنی بر محتوا به‌دست‌آمده است. می‌توان گفت این روش شبیه نمونه سنتی آن، اما در فضای آنلاین است.

کانال‌های ارتباطی مهم برای روابط عمومی آنلاین عبارت است از:

ارتباط با خبرنگاران از طریق شبکه‌های اجتماعی

مشارکت در نقد و بررسی‌های آنلاین شرکت

بررسی، مشارکت و پاسخگویی در بخش نظرسنجی وب‌سایت شخصی خود

10-بازاریابی ربایشی یا درون‌گرا

بازاریابی ربایشی به جذب، مشارکت و جلب رضایت مشتریان از طریق محتوای آنلاین گفته می‌شود که اصطلاحاً عملکردی قیفی شکل یا Full-Funnel دارد. شما می‌توانید از هر کدام از تاکتیک‌های ذکر شده در این مقاله در استراتژی بازاریابی ربایشی استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *