مقالات

نقش بازاریاب دیجیتال

نقش بازاریاب دیجیتال بازاریاب دیجیتال نقش بازاریاب دیجیتال

نقش بازاریاب دیجیتال 

یک بازاریاب دیجیتال موفق باید بتواند در معرفی یک برند و جذب مشتری راغب، از تمامی کانال‌های رایگان و پولی در دسترس شرکت استفاده کند. این کانال‌ها شامل انواع شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت شرکت، ایمیل، تبلیغات نمایشی و رتبه‌بندی در موتورهای جستجوگر می‌باشند.این فرد می‌تواند با تمرکز بر انواع شاخص‌های کلیدی عملکرد کانال‌های ذکر شده، کیفیت عملکرد کسب و کار را در هرکدام بررسی و اندازه‌گیری کند. به عنوان نمونه بازاریاب دیجیتالی و مسئول سئو می‌تواند ترافیک ارگانیک و یا طبیعی شما را از ترافیک ورودی بازدیدکنندگانی که از طریق گوگل صفحه موردنظر خود را پیدا کرده‌اند، محاسبه کند.گفتنی است بازاریابی دیجیتال در هر کسب و کاری توسط چندین نقش در این حوزه قابل اجرا خواهد بود. با این وجود با توجه به وسعت شرکت و یا سازمان می‌توان در محیط‌های کوچک‌تر، از یک نفر برای اجرای تمام تاکتیک‌های ذکر شده به‌طور هم‌زمان استفاده کرد و  در شرکت‌های بزرگ‌تر، در هر بخش از یک یا دو متخصص همان کانال دیجیتالی بهره برد. در ادامه به معرفی متخصصان این زمینه خواهیم پرداخت.

1-مدیر سئو

شاخص‌های کلیدی عملکرد اصلی : ترافیک طبیعی

به‌طور خلاصه مدیران سئو باید جایگاه و رتبه وب‌سایت را در گوگل ارتقا دهند.حال با توجه به انواع روش‌های موجود برای بهبود این رتبه ، این فرد به طور مستقیم با تولیدکننده محتوا در ارتباط است تا از کیفیت محتوای تولیدشده و عملکرد آن در گوگل اطمینان حاصل کند. لازم به ذکر است این محتوا حتی می‌تواند در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده باشد.

 

2-متخصص بازاریابی محتوا

شاخص‌های کلیدی عملکرد اصلی: زمان ماندن کاربر در صفحه، ترافیک عمومی بلاگ، اعضای کانال یوتیوب

 

متخصصان بازاریابی محتوا همان سازندگان محتوای دیجیتال هستند. این افراد با دنبال کردن جدول زمانی فعالیت‌های شرکت به دنبال یک استراتژی تولید محتوای مناسب هستند که می‌تواند شامل  محتوای ویدیوی نیز باشد. لازم به ذکر است متخصصان مذکور برای اطلاع از کمپین‌ها و محصولات جدید شرکت و اطمینان از پشتیبانی و پوشش آن‌ها در محتوای تبلیغات تولید شده در کانال‌های دیجیتال، ارتباط خود را با کارکنان دیگر بخش‌های شرکت، حفظ می‌کنند.

 

3-مدیر شبکه‌های اجتماعی

شاخص‌های کلیدی عملکرد اصلی: جریان‌ها، تأثیرات و محتوای به اشتراک گذاشته‌شده

 

همان‌طور که تعریف این نقش در عنوان آن نمایان شده، مدیران شبکه‌های اجتماعی باید متناسب با نوع صنعت مدنظر، شبکه اجتماعی کارآمد را انتخاب و مدیریت کنند. این افراد با توجه به محتوای نوشته و بصری سازی شده شرکت، یک برنامه زمان‌بندی برای ارسال آن در شبکه‌های اجتماعی تهیه می‌کنند. گفتنی است این افراد در بعضی موارد با متخصصین بازاریابی محتوا برای توسعه استراتژی خود در انتخاب پست مناسب با یک شبکه اجتماعی خاص مشورت و همکاری دارند.

 

( توجه: شاخص تأثیرگذاری یا impressions  به تعداد دفعات نمایان شدن پست‌های تجاری در فید خبری کاربر اشاره می‌کند.)

 

4-هماهنگ‌کننده اتوماسیون بازاریابی

شاخص‌های کلیدی عملکرد اصلی: نرخ باز کردن ایمیل، نرخ کلیک‌های کمپین، نرخ جذب مشتری راغب

 

هماهنگ‌کننده اتوماسیون بازاریابی، در انتخاب و مدیریت نرم‌افزارهای اتوماسیون به تیم بازاریابی کمک می‌کند. هدف این برنامه‌ها بررسی رفتار مشتری و سنجش رشد کسب و کار از سوی اعضای تیم بازاریابی است. باید گفت ازآنجایی‌که تمام قسمت‌های ذکر شده در بخش‌های قبل به‌صورت جداگانه فعالیت اصلی خود را انجام می‌دهند، نیاز به وجود بخشی برای اجتماع این اقدامات دیجیتالی و تشکیل کمپین‌های واحد و نیز پیگیری روند اجرای آن‌ها کاملاً ضروری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *