ایمیل مارکتینگ ( Email Marketing )

نوعی بازاریابی مستقیم است که بواسطه رایانامه (ایمیل) صورت میگیرد. در این بازاریابی میتوان کالا یا خدمات را از طریق ایمیل به مخاطبان معرفی نمود. اینکار به صورت ارسال یک پیام به یک یا چند مخاطب با هدف ایجاد یک ارتباط تجاری یا جمع آوری پول صورت میگیرد. پژوهشگران تخمین زده اند در سال ۲۰۰۶شرکتهای آمریکایی ۴۰۰میلیون دلار برای بازاریابی رایانامهای هزینه صرف کردهاندایمیل مارکتینگ به منظور این معمولا شامل استفاده از ایمیل برای ارسال آگهی، درخواست کسب و کار یا درخواست فروش یا کمکهای مالی است و به معنای ایجاد وفاداری، اعتماد یا آگاهی از نام تجاری است.
یکی از دلایل پرطرفدار شدن ایمیل مارکتینگ، امکان سنجش رفتار کاربران و مشتریانی است که ایمیل ها برایشان ارسال شده است، و هر چیزی در این مدل بازاریابی قابل سنجش و بهبود است. برگشت سرمایه یا ROIدر ایمیل مارکتینگ ۴۰ می باشد و این مقدار بیشترین ROI بین رسانه های تبلیغاتی دنیا است. یعنی به ازای هر ۱تومان سرمایه گذاری در این بخش ۴۰تومان سودآوری خواهد داشت.

اهمیت ایمیل مارکتینگ

۴٫۲میلیون ایمیل در هر ثانیه ارسال میشود، البته بسیاری از آنها هرگز باز نمیشوند. هزینه نسبتا پایین ایمیل  مارکتینگ و همچنین بازده خوب آن (در صورتی که اصولی و صحیح انجام شود) دلایل قانع کننده ای برای کسب و کارهای مختلف است که از این روش بازاریابی دیجیتال چشم نپوشند. درصد بسیار بالایی از افرادی که به هر دلیلی برای بار اول به سایت شما سر میزنند، دیگر هرگز به شما رجوع نمیکنند. حتما در بسیاری از سایت ها درخواست عضویت در خبرنامه یا باشگاه مشتریان با ورود ادرس ایمیل را دیده اید و دلیل همه این تلاش ها این است که ایمیل کاربران را به دست آوریم تا آنها را تشویق به مراجعه مجدد و نهایتا انجام خرید کنیم. لذا میتوانیم از بازاریابی ایمیلی برای بازگرداندن مشتریان از دست رفته استفاده کنیم. ممکن است عده ای در ایران معتقد باشند که بازاریابی ایمیلی دیگر در ایران کاربرد ندارد اما با توجه به اینکه هنوز کسب و کارهای بسیاری از این روش استفاده میکنند و آماری از بازده متناسب آنها نیز مشاهده شده است ، نمیتوان این گزاره را تایید کرد.

[object object] ایمیل مارکتینگ 365 min
اهداف ایمیل مارکتینگ
  • افزایش ارتباط موثر یک کسب وکار با مشتری های حال حاضر و قدیمی به منظور تداوم در فروش و وفاداری
  • ارسال ایمیل برای افزایش کاربران جدید.
  • به دست آوردن مشتریان جدید یا متقاعد کردن مشتریان فعلی به خرید فوری
  • تبلیغ دیگر کمپانی های شریک و دیگر برندهای خود ما درکنار ارائه محتوایی مفید.
  • به اشتراک گذاری تبلیغات شخص ثالث
فواید ایمیل مارکتینگ
  • صرف زمان کمتر
  • قابلیت شخصی سازی
  • تفکیک مخاطبان
  • تعامل با مشتریان
  • اطلاع رسانی
نکات اثبات شده ایمیل مارکتینگ:
  • 43 درصد بازدید ایمیل در سال ۲۰۱۶
  • 33.5 درصد میزان غلط بودن ایمیل ها در آسیا 
  • 10درصد کاربران از موبایل بیشتر از کامپیوتر استفاده میکنند.
  • بیشترین ایمیل ها در جهان در روزهای یکشنبه باز می شوند.
  • بیشترین ایمیل ها در جهان در ساعت ۱۵هر روز باز می شوند.
[object object] ایمیل مارکتینگ email marketing avaye marketing min
اشتباهات خطرناک در ایمیل مارکتینگ
  •  بانک ایمیل خریداری کنید !
  • به ندرت برای مخاطبان خود ارسال دارید
  • ایمیل خوش آمدگویی ارسال نمی کنید !
  • عدم اعتماد به غریزه خودتان در ارسال
  • عدم درج لینک لغو عضویت

اصول و نکات مهم در ایمیل مارکتینگ

انتخاب عنوان جذاب برای ایمیل

اولین چیزی که مخاطب می بیند، عنوان ایمیل شماست. بنابراین تمرکزتان را بر روی انتخاب عنوانی بگذارید که کاربر را به خود جذب می کند. برای این کار می توانید خود را به جای مخاطب گذاشته و فکر کنید اگر شما ایمیل با چه عنوانی دریافت کنید، تمایلتان به باز کردن آن چند برابر خواهد شد.

شخصی سازی

حتما برای ایمیل های ارسالیتان یک ساختار اختصاصی طراحی کنید. برای مثال یک قاب زیبا که لوگو و نام شرکت را شامل می شود اطراف محتوا قرار دهید.

استفاده از تصویر

تصاویر بیش تر از متن ها قابلیت جذب و تاثیرگذاری دارند. بنابراین سعی کنید ایمیل ارسالی، فقط حاوی متن نباشد.

اطلاعات تکمیلی

فرض کنید ایمیلی مبنی بر برگزاری قرعه کشی به مناسبت یک عید یا فصل جدید پیش رو دارید. بهتر است تمامی جزئیاتی که مشتری باید درباره این قرعه کشی بداند را در ایمیل قرار دهید.

روش های استفاده از ایمیل مارکتینگ

بازاریابی ایمیلی صرفا برای فروش محصول مورد استفاده قرار نمی گیرد ، بلکه از آن به منظور کارهای مختلف در کسب و کار میتوان استفاده کرد

تبلیغات و تخفیف ها

در این روش شما به کاربری که به موضوع شما علاقه‌مند بوده محصولات و خدمات خود را معرفی می کنید. همچنین او را از جدیدترین تخفیف ها، جشنواره ها، قرعه کشی و هر آنچه لازم است ، مطلع می سازید.

عضویت در خبرنامه

هنگام ورود به بسیاری از وب سایت ها حتما با این مورد مواجه شده اید. خبرنامه و یا مشاوره و راهنمایی، روش‌هایی در بازاریابی ایمیلی هستند که به منظور ایجاد وفاداری و رضایت کاربر ایجاد می‌شوند. در این موارد شما باید با ارسال ایمیل‌های منظم کاربر را به سایت علاقه ‌مند کرده تا بهتر شما را همراهی کند.

فروش محصولات

روش پایانی در بازاریابی ایمیلی ، حالتی است که شما قصد دارید به صورت مستقیم یک محصول را به فروش برسانید. در این مدل از بازاریابی باید هوشمندانه عمل کنید.